Posted on Geef een reactie

Begin 2019 goed in 3 stappen

Gelukkig nieuwjaar! Zoek je nog goede voornemens voor je band, dan is dit er wellicht eentje: maak een planning. De komende 12 maanden uittekenen is eigenlijk een must voor iedere artiest. Een 24-maandenplanning is helemaal goud. Vooruit werken geeft rust en overzicht.

Twee weken geleden kwamen de Bodacious bands bij elkaar en gingen aan de slag in drie stappen. Hieronder het stappenplan voor een goede jaarplanning.

1. Releases

Begin je planning met de zaken die je zelf in de hand hebt. Breng je dit jaar een single, EP of een album uit, zet deze data groot in je agenda. Over het algemeen geldt: plan je releases niet te dicht op elkaar en het liefst buiten de schoolvakanties. Daarna kun je de zaken er omheen gaan plannen. Je releaseparty bijvoorbeeld, of een pre-order periode in een webshop.

De maanden voor en na een release gebruik je om aandacht te vestigen op je nieuwe product. Komen er singles uit? Een videoclip? En wanneer dan? Stuur je het album vooraf al toe aan journalisten (bijvoorbeeld een verborgen Soundcloud-playlist) om recensies binnen te halen, of doe je dat achteraf? Bied je early-bird tarieven aan voor trouwe fans? Als je je releases een aantal maanden vooruit plant – of misschien zelfs een jaar vooruit – dan kun je al dit soort details tijdig uitwerken.

Verspreid je releases over het jaar en maak een overzicht.

2. Shows

Je belangrijkste momenten van het jaar staan ingetekend in de agenda. Nu kun je je shows daar omheen gaan plannen. Wil je een tour(tje) nadat je EP of album is uitgekomen? Bedenk voor jezelf hoeveel shows je zou willen doen en in welke periode. Bijvoorbeeld vijf optredens in maart, na het uitbrengen van je EP, of tien akoestische sets in drie maanden in verschillende koffietentjes in de randstad. Hoe specifieker je plant, hoe makkelijker je straks aan programmeurs kunt uitleggen wat je voor ogen hebt.

3. Web & social media

Nu je grofweg weet wat je wanneer gaat doen dit jaar, kun je een planning maken voor je promotie en zichtbaarheid op het web. Hoe bereik je straks je fans, en welk verhaal vertel je op welk moment? Je kunt denken aan foto’s uit de studio of van een optreden, een oproep om naar je release te komen, vlogs van het artiestenleven of wat er dan ook bij de identiteit van je band past.

Vooruit plannen stelt je in staat om verbanden te zien. Hoe verhoudt je website zich tot je insta, Facebook en Twitter account? Welke blogs of actiepagina’s zet je online, en op welke moment wil je dat mensen die pagina’s bezoeken? Op welke momenten benader je trouwe fans via een mailinglist en wat wil je dan dat ze doen? Overzicht maakt dat je het onderste uit de kan kunt halen.

Geen stress

Als je de tijd neemt om vooruit te denken, heb je de rest van het jaar een stuk minder stress. Je weet weken van tevoren wat je moet doen om op tijd klaar te zijn – zo niet maanden van tevoren. Nooit meer appjes naar je bandleden “WIE WEET ER NOG IETS VOOR FB???”. Gewoon je lijstje afvinken. Uiteraard kunnen spontane statusupdates altijd tussendoor.

4. Live-video’s inplannen (pro-tip)

Ben jij een socialmedia pro? Denk eens na over het inplannen van live-video’s op insta of Facebook. Welke optredens kies je hier voor uit, welk platform gebruik je en hoe zorg je voor de juiste audio? Je kunt live-video’s van tevoren aankondigen op Facebook, en er is software om vanuit meerdere hoeken te streamen. Maak je een script voor je video om nieuwe gigs of een release bekend te maken tijdens je stream, dan ben je helemaal superpro bezig!

Hulp nodig?

Loop je ergens tegenaan of wil je eens met iemand sparren over je jaarplanning of zelfs je 24-maandenplanning? Stuur ons gerust een mailtje op jasper@bodaciousbookings.nl of gebruik onze FB-chat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *